Löpning

Tankar inför halvmaradebuten

Det närmar sig halvmaradebuten. På lördag står jag på startlinjen i Malmö Halvmarathon. Egentligen hade jag inga tankar på att springa en halvmara i år men min utveckling har gått spikrakt uppåt och över förväntan. Jag är väldigt tacksam för det. Därför känner jag mig redo för en halvmara och varför inte göra den på hemmaplan i Malmö.

De två senaste söndagarna har jag kört långpass på 21 km för att förbereda mig lite. Första långpasset gick i 4:55-tempo och det andra, den gångna helgen gick i 4:51-tempo. Detta är alltså mitt träningstempo men jag tänker inte förta mig i något hiskeligt tempo på lördagens halvmara. Jag kommer alltså inte att springa i mitt vanliga tävlingstempo runt 4:30.

Mitt mål, mitt realistiska mål på Malmö Halvmarathon är att prestera loppet under en timma och 40 minuter. Detta gör att jag måste minst prestera 4:44-tempo i snitt. Jag tror inte att jag är för ambitiös med den målsättningen. Längs hela vägen har jag skyndat långsamt och aldrig satt upp några orealistiska mål. Det tror jag har varit ett framgångsrecept och rätt väg att gå.

Under mitt första ultralopp i somras blev intaget av energi ett problem. Min mage strejkade då och under de två senaste långpassen har jag försökt med mindre intag av energi i form av nötbars och nötcreme. Det har fungerat okej. Jag har inte fått några magproblem under långpasset, men däremot strax efteråt. Inga större magproblem men det är så jag känner av det.

Ännu har jag inte bestämt mig om vad jag kommer välja. Det kan bli så att jag bara kommer dricka energidryck, medtagen. Jag är egentligen van att inte springa helt utan vatten, energidryck och någon form av bars. Det är kanske den gyllene vägen. I vilket fall som, jag kommer att ta med mig någon energi i mitt Flipbelt som i fall att.

Sedan kommer jag till vilka skor jag ska välja. Jag har sprungit mina flesta långpass i mina Saucony Guide 10, men de har en hel del kilometer under sulorna. Det känns fortfarande helt okej. Alternativet är att springa i helt nya skor. Kanske inte optimalt för halvmaradebuten. Sprang i ASICS fuzeX för första gången någonsin igår och det kändes över förväntan. Dessutom har jag ett par helt nya Saucony Kinvara 8 som jag inte har sprungit en kilometer i. Däremot tänker jag springa i dem på morgondagens löprunda. Det lutar dock åt att jag springer i mina väl insprungna Saucony Guide 10.

Upplägget löpmässigt under halvmaran blir att gå ut lugnt, som jag alltid gör av rutin nu. Jag ska försöka att snitta så jämna kilometertider som möjligt och inte pendla mellan snabba och långsamma. Det kan bli ryckigt och det kan ta slut på mig för tidigt. Sedan får jag känna efter hur kroppen känns lite vartefter i loppet. Känner jag mig tillräckligt fräsch efter 15 eller 16 km så kan jag mycket väl tänka mig dra på lite extra för en bättre sluttid. Vädret har förstås också en viss inverkan på prestationen. Som det ser ut just nu, väntas det bli uppehåll men molnigt, och inte mer blåsigt än vanligt. Bra förutsättningar tycker jag.

När det kommer till kosten så laddar jag med lite extra kolhydrater denna vecka och allt mer dagarna innan tävlingen. Överlag äter jag alltid bra mat, det vill säga hälsosamt och sunt. Inget annat hade fungerat i mitt aktiva liv. Därför blir det ingen större förändring för mig mer än det ökade kolhydratintaget. På tävlingsdagen blir det två välformulerade måltider innan starten. Den sista måltiden blir cirka tre timmar innan, alltså en rejäl lunch.

Jag är verkligen riktigt taggad och peppad inför lördagens halvmara och jag kommer verkligen att göra det bästa möjliga av det. Jag känner mig väl förbered och känslan överlag är bra. Likaså känns formen god och den har hållit i sig sedan senaste tävlingsloppet som var Varvetmilen. Ska du springa Malmö Halvmarathon eller Höstmilen, eller ska du vara i publiken och heja? Kom gärna fram och byt några ord med mig. Alltid lika kul och inspirerande att träffa andra som har passion för löpning.

2 Kommentarer

Skriv kommentar →

  1. Spännande läsning som alltid.
    Jag håller tummarna för att du fixar ditt mål på lördag, vilket jag absolut tror du gör med den form du har nu. Hoppas vi ses o vimlet. 😀

Kommentera

STÄNDIGT PÅHEJAD AV